Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Velfærd: Aflivning eller pleje?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 13:59
Indsat fra nyheden Velfærd: Aflivning eller pleje?:

Er god hestevelfærd at pleje en underernæret og vanrøgtet hest tilbage til livet, eller er det at aflive hesten? Dette spørgsmål skal der ifølge formanden for British Horse society gøres op med, såfremt Storbritannien skal gøre sig håb om at komme ud af den nuværende hestekrise

 

Følsomt emne

Hestekrisen i Storbritannien skyldes i vid udstrækning, at der ikke bliver taget hånd om den store overproduktion af heste af 'af tilfældig og ofte ringe og udokumenteret kvalitet', som finder sted i landet. Mange dyrevelfærdsorganisationer og offentligheden meget opsatte på, at de heste der reddes ud af vanrøgt skal plejes tilbage til et godt liv, mens Storbritannien i forvejen er 'oversvæmmet' af uønskede heste.

 

Heste-nettet har gennem længere tid fulgt situationen i Storbritannien og debatten tæt, og i flere tidligere artikler peget på, at der skal gøres op med en række fordomme, og et holdningsskifte til, såfremt Storbritannien skal have løst sine nuværende udfordringer. Med andre ord, skal der gøres op med den gældende holdning om, hvad der er god hesteværd for de uønskede heste der findes omstrejfende og de utallige velfærdstilfælde der rapporteres om dagligt på øerne.

 

Talsmand for et andet hestesyn

En fremtrædende talsmand for den britiske hestesport, melder sig nu uventet på banen, som talsmand for human aflivning. Det drejer sig Lee Hackett, formanden for British Horse Society, som er en af de mest indflydelsesrige hestevelfærdsorganisationer i Storbritannien.

 

Formand tager hul på debatten

Lee Hackett, gør nu op med fordommene og holdningerne og opfordrer til en anden måde at betragte hestevelfærdsbegrebet, ikke alene blandt medlemmerne af British Horse Society, men en opfodring der rækker ud til alle i landet, der har med heste at gøre, eller har en holdning til den nuværende hestekrise i landet.

 

Heckett skriver i foreningens seneste blad, at det formentlig er på tide at gøre op med briternes forestilling om, hvad der er god hestevelfærd, i en tid hvor Storbritanien kæmper med udfordringerne fra hestekrisen og er et land der er oversvømmet af uønskede heste.

 

I en spændende artikel skriver Hacket endvidere om, hvorledes den på sin vis forfinede holdning til, hvad der er god hestevelfærd, har vidtrækkende konsekvenser for hele hesteindustrien i landet. Heckett fremfører, at med så mange uønskede heste der strejfer om i Storbritannien, er der mange heste-elskere der forsøger selv at tage affære og forsøge at redde hestene. Men Heckett advarer imod dette og opfordrer hesteelskere til at tænke sig grundigt om, før de forsøger at redde den enkelte hest, og tænke i lidt større perspektiv.

 

Overfyldte redningscentre

Hestehjem og redningscentre er allerede fyldt til bristepunktet, mens antallet at heste der har behov for en plads, bliver ved med at stige. Til dette fremfører Heckett " Lad os gå væk fra den opfattelse at god hestevelfærd altid betyder at holde liv i dyrene. Vi har simpelthed ikke råd til at tænke sådan længere. At finde en ny mening med livet for hesten eller et nyt hjem, så vi kan undgå at aflive dem, er ikke altid den bedste løsning". Og Heckett fortsætter " Human aflivning er langt fra den værste skæbne for en hest. Bare spørg enhver af British Horse Societys mere end 200 velfærdsofficerer. De er konstant på tilkald for at hjælpe heste der lider eller er i nød".

 

En ond cirkel

Der er ingen tvivl om, at afsætningsmulighederne for de redede heste, der ofte er af ukendt afstamning og uden papirer, er stærkt begrænsede, og at de ikke vil kunne oppebære priser, der gør at der bliver taget særligt vare på dem. Det er en udfordring for velfærdsorganisationerne igen at komme af med hestene, når de først er plejet tilbage til livet. Risikoen er, at hestene havner hos ukyndige mennesker, og til sidst igen ender i velfærdsorganisationernes favntag.

 

At tag ansvar

Mange kan sikkert huske den opsigtsvækkende bemærkning fra den danske entertainer og hesteavler Nils Hausgaard, der til hingstekåringen i Herning for en hel del år siden, udtalte at de heste han avlede, som ikke levede op til hans kvalitetskrav, dem aflivede han. På daværende tidspunkt skabte Nils Haugaards synspunkt stor forargelse og en del debat, men blandt et fåtal, blev han respekteret for sine holdninger og for at tage ansvar for sine hestes skæbne. Nils Hausgaards opfattelse var nemlig, at alternativet for den hest, der ikke var god nok, ofte var et liv med en tvivlsom skæbne, og at det var derfor meget sandsynligt, at den alligevel ikke ville få et godt liv. Så var det bedre at slutte det før hesten potentielt led en krank skæbne. En barsk holdning, vil mange sikkert mene, men vi lever også på mange måder i en barsk verden, hvor ikke alle får det liv, der var tiltænkt dem, men det er vel i realiteten at tage ansvar og drage omsorg. Dette i modsætning til de mange heste der bliver sluppet fri i Storbritannien, fordi ejerne ikke længere kan tage vare på hestene, lukker øjnene for deres videre skæbne og håber på at de klarer sig selv. Men dette er ikke at tage ansvar!

 

Dansk perspektiv

Vi har ikke i Danmark de samme problemer som briterne. Vi har ikke den samme overproduktion af heste uden afstamningsoplysninger og papirer. De fleste seriøse avlere, avler kun heste med kendte gennemprøvede afstamninger og heste med papirer. Det giver i sig selv en begrænsning, da det er særdeles dyrt at avle kvalitet! Desuden er avlen langt mere reguleret og styret i Danmark, til trods for at Storbritannien er underlagt de samme EU regler som os Danskere. Her udmærker vi os igen ved at være EU's mønsterborgere. Vi har orden på tingene - og er næsten for reguleret, vil mange nok mene.

 

Holdningsmæssigt er vi danskere muligvis længere end briterne. Med al respekt, er der nok ingen tvivl om, at vi generelt er længere i vores overvejelser om hestevelfærd og besidder mere nuancerede holdninger end den almene brite. Dette til trods for, at vi nok er en ligeså hesteelskende nation. Det kan man alene se på reaktionerne oven på hestekødsskandalen, hvor hestekødet i Danmark blev tiljublet, og udfra de mange debatter og tilkendegivelser her på Heste-nettets egne sider, som vidner om at flertallet tager ansvar for deres hestes skæbne. Men Heste-nettes læsere, er naturligvis ikke repræsentative for alle, der holder hest, eller har en mening om den sag!

 

Der er fortsat velmenene mennesker, der vil gøre alt for at redde dyr i nød, også hvis de reelt havde bedst af at slippe for deres lidelser eller har vanskeligt ved at komme sig af den forfatning de befinder sig i, og efterfølgende få et godt liv. Naturligvis skal der være plads til det, men her taler vi om de store linjer.

 

Krisetider

I krisetider som de sidste år, vil der altid opstå flere velfærdssager, end i opgangstider, alene af den grund, at når mennesker er i nød eller personlig krise, går det ofte utilsigtet ud over vores dyr. Derfor har der også i Danmark, været en tilgang af dyreværnssager og øget behov for genhusning af heste på hestehjem, i de senere år. Men vi har også en anden samfundsstruktur, der gør, at det er temmelig usandsynligt, at der i Danmark nogensinde vil kunne opstå en hestekrise, af den kaliber som de nu oplever i Storbritannien. Så lad os glæde over det, og håbe på at Storbritannien får løst deres problemer, med minimale lidelser for de heste der er i spil og med så få samfundsmæssige tab som muligt.

 

Billede

Vanrøgtet hest, der senere blev aflivet af dyrevelfærdsorganisation

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nå hvad
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 21:00

mener danskerne ?

 

mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aflivning
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 21:31

Ja, jeg er jo en af de hårde og kontante, jeg mener at de heste burde aflives. På samme måde mener jeg at kasserede travheste også burde aflives, for de får alligevel sjældent et godt liv efterfølgende, da det oftest er urutinerede hesteejere der vælger at købe dem.

17
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 21:47

Jeg mener også de bør aflives.

Charlotte : Jeg har en aflagt traver og betragter da mig selv som en meget erfaren hesteejer, så lige den påstand gælder ikke her !

4
1
Svar på denne tråd
 
 Slynger lige
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 23:01

Noget ud her...... Og ved godt der er en masse regler der skal overholdes osv...

 

Men det kommer her.... Er det ikke spild af godt kød at aflive frem for slagtning???

 

Og så måske lidt mere flyvende.... Er det ikke en form for mangel af respekt for de sultende lande, den måde vi rask væk afliver vores heste????

 

Og husk nu, jeg ved godt der er en masser regler der gør det mere end bøvlet at slagte i dag.

 

Plus en lille provokation.....

 

Er enig i at man skal tage ansvar for sine dyr. Om det er ved at slå dem ned eller andet er op til en selv. Man skal ikke sende "aben" videre.... eller groft sagt, ens dårlige samvittighed.

 

Hygge

Sprit

4
1
Svar på denne tråd
 
 Aflivning
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 09:33

Jeg går også klart ind for aflivning!! Det andet er synd for dyret...

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ikke bare
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 10:17

jeg synes med de forhold de går for og når der er for mange vil det være bedst med aflivning.. men jeg mener også de bør slagtes (hvis der er noget kød på dem)... at aflive og blot desturere synes jeg er spild af brugbart kød.. eller de i det mindste bliver lavet til dyrefoder..

 

når det så er sagt er jeg vist ikke selv så kynisk, når det gælder mig selv, for min den gamle på snart 18 år går jo bare og "passer" sig selv... men det er så også fordi jeg kan have hende.. hvis jeg ikke får muligheden for at hun er min, så bliver hun klart aflivet og jeg regner med at hun skal i fryseren.. (men det ser vi så på om det bliver min fryser eller slagterens når vi kommer så langt )


Lækkert enghø i minibig sælges bor 10 km fra Randers

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er splittet..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 13:29

har jo selv en traver, som tilmed har været vanrøgtet.. Anser mig selv som rimelig habil hesteejer og jeg er sikker på at Handy sætter pris på hans nye liv, som jeg har givet ham..

 

Men jeg ser også vanrøgtede (og gamle og skadede) heste der burde aflives og jeg er helt enig i at desværre ender en del af disse heste hos ukyndige folk, de får en billig hest og de formår ikke at hjælpe den med dens skavanker..

 

Billede

 

Billede

 

I må selv gætte jer til hvad der er før og efter billede..

 

Handy får smed hver 6. uge, vaccineret, raspet tænder og ellers nyder han livet med min gamle ridevallak..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

8
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 21:56

jeg giver charlotte ret, afliv de heste de har været nok igennem.

anja.

6
1
Svar på denne tråd
 
 england mm
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 22:11

nu er situationen derovre jo en del anderledes end det indtil videre har været her i dk, og jeg mener helt bestemt at Irland er inde på den rette måde at håndtere det problem som det er og giver, men som der også nævnes fjerner det jo kun det akutte problem, men ikke roden til problemet og det bliver jo så UKs næste store projekt indenfor hestevelfærd.

 

Personligt vil jeg mene at der skal være en fornuft i det man gør og nogle af de heste som forsøges reddet herhjemme måske indimellem burde have lov at få fred istedet og så bruge fokus og penge på de heste, som der ellers holdes i live.

Nogle heste kan være så misrøgtet at de for resten af deres liv vil leve med skavanker og er det i en tid med økonomisk krise fair for hesten at den måske ender ud et nyt sted hvor forholdene måske i det lange løb ikke er optimale heller fordi de specielle krav kræver for meget økonomisk.

 

alt med måde og omtanke, og synes jo især dem der sælger deres ældre skadede heste videre måske bør tænke aflivning/slagt istedet, jeg har selv to med mindre skader der aldrig skal videre herfra medmindre det er til slagt eller foder i zoo/daka.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 sprit ....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 23:23

Egentlig har du jo ret, man burde slagte og spise heste, i stedet for at aflive dem....

 

Når det, som i artiklen ovenfor, gælder tynde, misrøgtede heste, er de vel ikke så velegnede til at spise???

Der er ikke særligt meget kød på dem, og måske har de sygdomme, der ikke gør dem egnede som fødevarer.

 

Mht. at slagte heste og give kødet til folk, der sulter, så er det en smuk tanke, men måske ikke helt så nem at gennemføre???

Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg tror,at det kunne give et ramaskrig, hvis man f.eks. delte hestekød ud i en flygtningelejr, og det så bagefter viste sig, at man i det pågældende land ikke havde tradition for at spise hest, lidt på samme måde som i Danmark??

Selvom folk er nødlidende, skal de vel ikke bare have vores "affald" - forstået på den måde, at vi jo ikke selv gider at spise hest, så hvorfor skal de??

 

Og så er jeg ganske dobbeltmoralsk, for selvom jeg er enig i, at det er spild at destruere kød, der sagtens kunne spises, så spiser jeg ikke hest og vælger selv aflivning frem for slagtning.

Ikke fordi jeg har noget imod at spise hest, jeg synes bare ikke, at det smager godt, og helt personligt vil jeg gerne være til stede, når min hest ikke kan mere, jeg har bare ikke lyst til at være til stede ved en slagtning.

 

Ikke alle heste skal reddes, nogle kan få et godt liv, andre bør aflives med det samme.

Det virker som om, at man i England har to modsatrettede holdninger. Der er alt for mange heste, mange af dem misrøgtede, samtidig gør man alt for at redde dem allesammen. Det hænger jo ikke sammen, så det er nok rigtigt at man derovre er nødt til at ændre holdning til, hvad hestevelfærd er.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min holdning
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 06:49

Jeg går ind for livskvalitet, frem for livsforlængelse.

Jeg respektere fuldt ud dem der vælger en aflivning.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Bøvlede regler
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 10:17

Jeg går også 100% ind for slagtning istedet for aflivning, alternativt kan man jo give dem til diverse zoologiske haver, de mangler da af og til kød.

 

Men reglerne om foderhygiejne har jo desværre gjort at rigtigt mange heste er udtaget fra konsum.

 

Problemet er jo at der er alt for mange heste i forhold til de økonomiske forhold der råder pt, men alligevel er der mange der synes at der skal holdes liv i dem for enhver pris. Men vi bliver nødt til at være mere realistiske og ikke se verden i "Disney-mode".

 

Jeg synes jo det er mere synd at der er avlere der afliver unge sunde velpassede dyr, som de ikke kan sælge bare fordi der skal holdes liv i syge gamle eller misrøgtede dyr. men hvis der er nogen der tillader sig at nævne at de vil udskifte den gamle model med en yngre, så bliver de jo haglet ned.

4
0
Svar på denne tråd
 
 aflive
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 11:31
Jeg synes at den her kategori heste vi snakker om her er bedst tjent med aflivning.

Sælges:
1 års hoppeplag efter Tailormade Lancelot/Stravinsky XX.
3 års hoppe efter Flyinfact xx/Rosenkavalier.
Føl 2014 efter Escapology t/Ilmeo og Heinsgårdens Christa/Willemoes
1
0
Svar på denne tråd
 
 På den anden side..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 12:04

Charlotte.. Kunne det ikke også være at der blev avlet for mange heste i forhold til krisen.? Så i avlere måske burde sætte avlen lidt ned i stedet for at forsætte med at avle heste til en uvist fremtid..

 

Nu er Handy jo ikke en hul i hækken hest, han har været lige så meget, hvis ikke mere værd i sine unge dage end en af dine varmblodsplage.. Handy har gået travløb og vundet mere end en standard varmblodshest nogensinde kommer til..

 

Jeg har ikke brug for en varmblodsplag, jeg har brug for en sød og rar selskabshest til min varmblodsvallak på 15 år.. Jeg kiggede såmænd på alt fra føl, plage til gamle heste..

 

Så dukkede Handy op og udover han krævede lidt ekstra foder, så var han hesten jeg søgte.. Nogenlunde samme behov som min varmblodshest, opdraget, sød og rar.. Og nogenlunde samme alder, så min stakkels ældre hest ikke blev tyraniseret af en unghest der vil lege hele tiden..

 

Jeg kunne selvfølgelig have valgt en fin varmblodsplag, men jeg har ingen lyst til selv at tilreide eller ofre en masse penge på tilridning, når jeg ikke har noget at bruge en unghest til, jeg har en god ridehest og det er rigeligt til mig.. Jeg vil gerne have harmoni i mit hestehold og der ser jeg meget på sammensætning og jeg ville aldrig byde min vallak at hans eneste kammerat på ejendommen var et dampbarn der vil lege hele tiden..

 

(Og igen må jeg tilføje at der er vanrøgtede heste der er bedst tjent med aflivning, også nogen af dem Handy blev fundet med, som allerede har skiftet hjem adskellige gange, fordi folk ikke ved hvad de går ind til med en vanrøgtet hest).!

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

1
1
Svar på denne tråd
 
 Avlet før krisen
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 20:23

De ungheste det er svært at sælge nu, er jo alle avlet FØR krisen, problemet er ikke så stort med de ret få føl der bliver født nu. DV er langt under 50% af det der blev født før krisen.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Og når alt kommer
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 13:10

til alt er det nok ikke samme køber skare, som vil have en udtjent travhest versus en varmblods plag/unghest.

 

Mvh Janni

2
0
Svar på denne tråd
 
 Heldigvis
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 18:31

er der racer til et hvert behov.

 

Om vi kan overføre forholdene i England til Danmark er jeg lidt i tvivl om!

 

 

Ryttere har forskellige ambitioner og de finder alle en hest der passer til deres behov. Ofte er det svært for rytteren / køberen at afdække sit behov, men dejligt at Annemette har været så realistisk omkring dette og fået hvad hun havde brug for + givet et godt hjem til en "uheldig" hest. .

 

Syntes jævnligt at man hører om "fejlkøb" og lign. og det er synd ikke at være afklaret omkring ambitioner og behov inden man handler!

 

Jeg står selv i en situation, hvor min ven gennem mere end 20 år, (Hun er 24) skal "afsted" ., men den tomme plads i stalden skal da ikke bare fyldes op med en der-trænger-til-et-godt-hjem.

 

Ud over en forfangen pony, så er jeg aldrig blevet tilbudt en gratis hest (og sikkert godt det samme! ).

 

Når vejret bliver bedre så skal jeg ud og se på en Connemare som tiltaler mig pga. str., historie og de billeder jeg har set af den.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 20:27

Enig, måske burde dv-avlen nedsættes, alle sætter deres hopper i fol, med henblik på et egnet afkom, hvilket ikke altid er hensigts-mæssigt, så dv-avl, gå et skridt tilbage og se med større briller på evt. avl, ikke alle føl er købe/salgs- eller avls-dygtige...

 

Tænke-tanke, måske har DV-AVL taget overhånd...???

 

(tænk på, hvilken hest du avler på og hvorfor ?)

0
0
Svar på denne tråd
 
 avle eller ej
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 20:43

hmm jeg synes nu egentlig ikke man kan pege ret mange fingre af de seriøse avlere indenfor nogen racer her i dk, for de som er seriøse, har sat deres avl ned, synes jeg da især man har kunne se på antallet af bedækninger inden for de forskellige racer, bortset fra islænder, der er bedækningsantallet vist nok stigende, i hvert fald i forhold til de tal jeg sidst så.

Og jeg synes da også når jeg læser om de forskellige avlere herinde som avler seriøst så har mange kun sat få af deres hopper i fol, nogle har sågar ryddet ud i deres avlshopper, aflivet de som måske ikke var helt så intersante at bibeholde i avlen i længden, så der synes jeg ikke man kan pege fingre.

 

Derimod er det alle hobby avlerne der nok skal peges lidt fingre af for her sættes hopperne stadig blot i fold hvis de ikke lige kan bruges til andet og hvis man lige har lyst, ligesom skadede hopper da lige kan bruges til et føl istedet for måske at være reel og aflive hoppen.

 

og det virker jo til er det kæmpe problem der er i england, folk har avlet bare for at avle og uden hæmninger.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 21:09

Ja, tænk på hvorfor du bruger din hoppe i avlen ???

Brug den ikke for sjov...

Men brug den med omtanke...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 i min anden tråd
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 08:51

Jeg oprettede en tråd med min forundring over at der er så mange ikke rideheste som tegner for mange af føllene? Shetlændere ligger ret højt. Jeg ved godt at de bruges i stor udstrækning som selskabsheste og markstatuer, men de er bare ikke særligt velegnede hertil. De kan ikke tåle græs og forfangenhed ligger og lurer rundt hjørnet.

Så i min optik så er det ikke bare et spørgsmål om at vælge den kontrollerede avl, men at frembringe nogen heste som folk kan bruge. I debatten omkring svineprogrammet i DR, er der mange der råber at nu må landmændene sadle om og frembringe specialprodukter.

 

Kunne noget lignende ikke tænkes i hesteavlen? Vi kan altså ikke længere konkurrere på stamtavler. Den almindelige hesteejer vil have en besindig, velopdragen hest og som kan leve med en minimum af dyrlægeregninger. Der er alt for mange heste i dag der handles med store hov og benstillingsfejl.

 

For år tilbage snakkede Niels Hausgaard om ophugningsstøtte til heste? Han vil vist have heste uden papirer ud af avlen. Jeg vil hellere have, ikke sunde, raske og velopdragne heste ud.

 

Jeg har i mange år undret mig over internatternes kæmpe arbejde herhjemme med at redde misrøgtede heste. Gør noget for dem der kan reddes og afliv nogen flere. Man behøver ikke at have britiske tilstande før man rydder lidt bedre op


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

1
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 09:14

Jeg er enig med dig, Keppie, langt hen ad vejen, men jeg mener, der er en uoverensstemmelse i din argumentation..

 

90% af alle ryttere har BRUG for en fornuftig, besindig, velopdragen brugshest, men de ØNSKER sig en smart, hurtig, smuk hest, med en fancy stamtavle.

 

Vælger de at nedlade sig til at se på en hest, de rent faktisk kan have glæde af, så forventer de den er til foræringspris, fordi den jo ikke er noget særligt, og det kæmpe arbejde det er, at fremelske en gennemredet velopdragen tilpas hest, affejes med kommentarer om, at hesten jo bare er sådan.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste i landet
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 12:21

Jeg er enig i at det virker lidt underligt at det er heste som shetlændere, jyske mm der har fremgang i deres bedækninger i tider som disse.

 

Dog kan jeg godt lide den måde Nils Hausgaard ser på tingene, for han afliver de afkom han laver som han ikke mener kan leve op til de krav der stilles til dem istedet for at sende dem ud til usikre skæbner, se det synes jeg jo er at tage ansvar for hvad man laver, og vi har da også selv brugt samme procedure ved at aflive et afkom vi ikke mente ville klare sig, samtidig bliver størstedelen af vores hingste afkom kastreret inden evt. salg med mindre de vurderes til at kunne bruges med fornuft og forbedring i avlen.

 

men jeg er enig forhåbentlig skal vi ikke ende ud i de engelske tilstande inden der tages fornuftige valg omkring aflivning af de heste som måske vil være bedre stillet med dette.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er enig med dig Nimbus
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 21:24

Mange køber den smukke og fyrige hest, fordi de tror de evner at ride den. Den gode børnebog handler jo netop om at man fanger og tæmmer den vilde hingst .

 

Ja der er godt nok mange der tror at den velopdragne hest blot er født sådan. Det gælder også den stressede hest, så de ved ikke at med den rette træning, at så kan mange heste bliver meget mere omgængelige, eller at der kunne ligge en fysisk årsag til problemerne..


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider